REFA Horbelev Fjernvarme A/S

Almindelige bestemmelser

Hent som pdf:

 

Almindelige bestemmelse for fjernvarmelevering i REFA Horbelev Fjernvarme A/S

INDHOLDSFORTEGNELSE

ALMINDELIGE BESTEMMELSER FOR FJERNVARMELEVERING

  1. Gyldighedsområde og definitioner m.v 
  2. Etablering/ændring af fjernvarmeforsyning 
  3. Drift og vedligeholdelse af anlæg 
  4. Tariffer 
  5. Måling af fjernvarmeforbrug, herunder anvendelse af fjernaflæsning 
  6. Betaling m.v 
  7. Tilsyns – og klagemyndighed m.v 
  8. Ikrafttræden og ændring af bestemmelserne


INDLEDNING
Det samlede aftalegrundlag mellem værket og forbrugeren bør efter Dansk Fjernvarmes opfattelse bestå af følgende:

  • Vedtægter
  • Almindelige Bestemmelser for Fjernvarmelevering
  • Tekniske Bestemmelser for Fjernvarmelevering
  • Takstblad
  • Aftale om fjernvarmelevering Velkomstbrev

De Almindelige bestemmelser for fjernvarmelevering er således kun en del af det samlede aftalegrundlag mellem forbrugere og de enkelte fjernvarmeværker.

Leveringsforholdet mellem fjernvarmeværkerne og forbrugerne er omfattet af de til en- hver tid gældende love, bekendtgørelser, anvisninger m.v., herunder bl.a. afgørelser truf- fet af det daværende Gas- og Varmeprisudvalg og det nuværende Energitilsyn, som i medfør af varmeforsyningslovens bestemmelser har kompetence til at gribe ind over for priser og betingelser, som tilsynet finder urimelige. Herudover er leveringsforholdet om- fattet af domstolspraksis og af praksis fra Ankenævnet på Energiområdet, som behandler forbrugerklager.

ALMINDELIGE BESTEMMELSER FOR FJERNVARMELEVERING

1. Gyldighedsområde og definitioner m.v.
1.1 Almindelige bestemmelser for fjernvarmelevering er gældende for leveringsfor- holdet mellem (REFA, Horbelev Fjernvarme A/S , Søndrevej 1 , 4871 Horbelev Tlf. nr. 70702216, CVR-nr. 33756488, e-mail: info@refaenergi.dk og ejeren af ejen- domme, der efter eget ønske eller ved tilslutningspligt er tilsluttet fjernvarmefor- syningen, samt for lejere, hvor der i henhold til 1.2 er aftalt et direkte kundefor- hold.

Efterfølgende benævnes forsyningsselskabet som VÆRKET og ejeren samt lejere med et direkte kundeforhold som FORBRUGEREN.

1.2 Hvor det er teknisk gennemførligt, dvs. hvor der til den enkelte FORBRUGER fore- findes et selvstændigt stik med mulighed for aflukning samt en selvstændig var- memåler, der ejes af VÆRKET, skal betaling for varme - på ejerens anmodning - ske i et direkte kundeforhold mellem VÆRKET og FORBRUGEREN, uanset om FORBRUGEREN er ejer, andelsbolighaver eller lejer.

Hæftelse for betaling af lejeres/andelsbolighavers løbende betalinger kan ikke pålægges ejendommens ejer.

Øvrige leveringsforhold mellem en ejer og dennes lejere er normalt VÆRKET uvedkommende.

1.3 Det retslige forhold mellem VÆRKET og FORBRUGEREN er foruden gennem "Al- mindelige bestemmelser for fjernvarmelevering" fastlagt gennem ”Vedtægter”, ”Tekniske bestemmelser for fjernvarmelevering”, ”Takstblad” og ”Aftale om fjernvarmelevering”.

1.4 I forbindelse med ejer-/lejerskifte fremsender VÆRKET et ”Velkomstbrev” til FORBRUGEREN, med oplysning om FORBRUGERENs indtræden i aftaleforholdet.

2. Etablering/ændring af fjernvarmeforsyning
2.1 Såfremt andet ikke er fastsat i den kommunale varmeplanlægning, og såfremt tekniske og økonomiske hensyn ikke er til hinder herfor, kan der etableres fjern- varmeforsyning.
VÆRKET afgør i de enkelte tilfælde, om tilslutning kan finde sted.

2.2 Anmodning om en ejendoms tilslutning til fjernvarmeforsyningen fremsendes skriftligt til VÆRKET af ejeren af ejendommen. I områder med tilslutningspligt giver kommunen pålæg om, hvornår tilslutning senest skal finde sted.

2.3 Ejeren stiller den fornødne plads til rådighed til brug for etablering af hovedha- ner og hovedmålerarrangement m.v. Der må sikres VÆRKET let adgang til måler- aflæsning og vedligeholdelse, jf. 5.1.

2.4 Hvis det er nødvendigt at ændre interne ledninger m.v. på ejendommens områ- de, for at fjernvarmestikledningen kan etableres, skal dette ske på ejerens foran- ledning, og omkostningerne hertil påhviler ejeren.

2.5 VÆRKET er efter nærmere aftale berettiget til at føre fjernvarmeledninger gen- nem ejendommens grund, kælder m.v. til forsyning af ejendommen samt til eventuel forsyning af andre ejendomme, for så vidt der derved ikke skabes væ- sentlige hindringer for rummenes eller grundens udnyttelse.
 
VÆRKET etablerer og vedligeholder dette ledningsnet. VÆRKET er ansvarlig for skader, der sker som følge af dette ledningsnets etablering, drift og vedlige- holdelse, hvorfor VÆRKET til enhver tid skal have adgang til at foretage de nød- vendige eftersyn og reparationer.

Er der tale om væsentlige og omfattende hindringer for rummenes eller grun- dens udnyttelse, og der derfor ikke kan opnås aftale, kan VÆRKET anvende ek- spropriationsreglerne i varmeforsyningsloven.

Tilslutningsbidrag

2.6 Ejeren betaler tilslutningsbidrag, jf. VÆRKETs takstblad, for at blive tilsluttet varmeforsyningen. Tilslutningsbidraget består af investeringsbidrag, stikled- ningsbidrag og evt. byggemodningsbidrag, jf. nedenstående. Bidraget skal beta- les, inden stikledningen etableres.

Investeringsbidrag

2.7 Beregning af investeringsbidragets størrelse foretages af VÆRKET. På VÆRKETs foranledning skal ejeren meddele de nødvendige oplysninger til brug for bereg- ning af bidrag.

2.8 Såfremt der i ejendommen ønskes foretaget ændringer, som har indflydelse på beregning af investeringsbidraget, har ejeren pligt til inden ændringen skriftligt at meddele dette til VÆRKET. I sådanne tilfælde kan VÆRKET opkræve supple- rende investeringsbidrag. VÆRKET forbeholder sig ret til at foretage kontrolop- måling.
 
Byggemodningsbidrag

2.9 Værkets bestyrelse/ledelse kan beslutte, at der skal opkræves byggemodnings- bidrag i forbindelse med nye udstykningsområder. Byggemodningsbidragets størrelse afhænger af de konkrete forhold i forbindelse med den enkelte bygge- modning, men kan maksimalt udgøre VÆRKETs faktiske omkostninger til etable- ring af hovedledninger i udstykningsområdet. Evt. opkrævning af byggemod- ningsbidrag vil fremgå af VÆRKETs takstblad og skal betales inden etablering af hovedledningen.

Stikledning/stikledningsbidrag

2.10 Det ledningsnet, der etableres fra hovedledningen/fordelingsledningen til ejen- dommens hovedhaner, benævnes i det følgende som "stikledningen".

Ejerens betaling for etablering af stikledningen fremgår af VÆRKETs takstblad. Den faste del af betalingen for stikledningen indgår i investeringsbidraget, mens den variable del betales ud fra den fysiske længde af stikledningen målt i tracéet fra ejendommens skel og ind til soklen på ejendommen. VÆRKET fastsætter stik- ledningens placering efter aftale med ejeren, under hensyntagen til tekniske for- hold. Bidraget skal betales, inden stikledningen etableres.

2.11 Stikledningen afsluttes umiddelbart inden for ejendommens ydermur med ho- vedhaner i ejendommens varmerum eller et andet let tilgængeligt rum. Stikledningen inkl. hovedhaner etableres, ejes og vedligeholdes af VÆRKET.

2.12 VÆRKET kan etablere fælles stikledning til flere ejendomme med selvstændige varmemålere, hvis VÆRKET finder det hensigtsmæssigt.
 
2.13 Det er ikke tilladt FORBRUGEREN at bygge oven på stikledningen eller at ændre terræn over/omkring stikledningen i væsentligt omfang. Må FORBRUGEREN nød- vendigvis foretage tilbygning over stikledningen, overgår stikledningen til husets interne installation, og der etableres hovedhaner og måler i skab ved den nye til- bygning for FORBRUGERENs regning.

Det er FORBRUGERENs ansvar, at stikledning og installation til hver en tid efter etableringen opfylder de almindelige- og tekniske leveringsbestemmelser for VÆRKET.
Giver forhold hos FORBRUGEREN anledning til flytning af stikledningen, udføres arbejdet af VÆRKET efter aftale med ejeren og for dennes regning, jf. 2.10.

2.14 Hvis en stikledning ved forøget varmebehov bliver for lille, omlægges den af VÆRKET efter nærmere aftale med FORBRUGEREN. De faktiske udgifter hertil be- tales af FORBRUGEREN.

2.15 VÆRKET har til enhver tid ret til at reparere eller udskifte ledningsnet på en FOR- BRUGERs ejendom.

Efter udførte anlægs- og reparationsarbejder foretager VÆRKET retablering i henhold til "Tekniske bestemmelser for fjernvarmelevering", hvor sådanne fore- findes og ellers til samme standard som før arbejdets påbegyndelse.

Ejerskifte/lejerskifte

2.16 Ejerskifte skal meddeles VÆRKET. I forbindelse med ejerskiftet skal hoved- måleren aflæses med henblik på udarbejdelse af opgørelse. Anmodning herom skal meddeles VÆRKET senest 8 dage før ejerskifte. Såfremt VÆRKET i stedet an-
 
vender selvaflæsning, skal selvaflæsningskortet, underskrevet af såvel hidtidig som ny ejer, fremsendes til VÆRKET.

Den hidtidige ejer er forpligtet til at betale såvel faste bidrag som forbrugsbidrag efter måler, indtil ejerforholdet ophører eller overgår til den nye ejer, jf. 6.9. Den hidtidige ejer skal drage omsorg for, at den nye ejer indtræder i den hidtidige ejers forpligtelser over for VÆRKET. VÆRKET fremsender et ”Velkomstbrev” til den nye ejer.

Hvor der er etableret et direkte kundeforhold, jf. 1.1 og 1.2, skal lejerskifte meddeles VÆRKET. I forbindelse med lejerskifte skal måleren aflæses med hen- blik på udarbejdelse af opgørelse. Anmodning herom skal meddeles VÆRKET se- nest 8 dage før aflæsning ønskes foretaget. Såfremt VÆRKET i stedet anvender selvaflæsning, skal selvaflæsningskortet fremsendes til VÆRKET.

Den hidtidige lejer er forpligtet til at betale såvel faste bidrag som forbrugsbi- drag efter måler i henhold til VÆRKETs opgørelse, indtil slutaflæsning er foreta- get i forbindelse med fraflytningen. VÆRKET fremsender et ”Velkomstbrev” til den nye lejer.

Såfremt VÆRKET ikke modtager meddelelse om ny lejer, er ejeren forpligtet til at betale såvel faste bidrag som forbrugsbidrag efter måler, indtil VÆRKET har modtaget meddelelse om ny lejer. Ejeren modtager skriftlig underretning herom af VÆRKET.

Eventuelt gebyr for flytteopgørelse fremgår af VÆRKETs til enhver tid gældende takstblad. Se endvidere pkt. 6.12.
 
2.17 Gældende leveringsbestemmelser, takstblad samt eventuel aflæsningsbog kan rekvireres på VÆRKET.

Udtrædelsesvilkår

2.18 Udtrædelse af VÆRKET kan finde sted med 18 måneders skriftlig varsel af ejeren til et regnskabsårs udløb.
Udtrædelse er dog til enhver tid begrænset af lovgivningen og offentlige myn- digheders beslutninger.

2.19 På udtrædelsestidspunktet er der pligt til at betale:

a. Bidrag i henhold til årsopgørelse.
b. Skyldige bidrag.
c. Et beløb til dækning af udgifter ved afbrydelse af stikledningen ved hoved/fordelingsledningen, nedtagning af måler og andet tilhørende VÆRKET.
d. VÆRKETs omkostninger ved eventuel fjernelse af de VÆRKET tilhørende lednin- ger på ejendommen i det omfang sådanne ledninger alene vedrører FORBRUGE- RENs varmeforsyning.
Hvis det ikke er muligt at overdrage den ledigblevne kapacitet til nye FORBRUGERE,   kan endvidere kræves:
e. Andel af anlægs- og renoveringsudgifter, der er specificeret i VÆRKETs regnskab - tidligere end 2-årsdagen før udtrædelsestidspunktet, og hvorpå VÆRKET fore- tager afskrivninger. Beløbet beregnes som ejerens andel af VÆRKETs samlede anlægsudgifter på opsigelsestidspunktet med fradrag af de afskrivninger, der har været indregnet i priserne.

Andel af VÆRKETs ovennævnte anlægsudgifter med fradrag af foretagne afskriv- ninger beregnes på grundlag af den udtrædende ejers andel af VÆRKETs samlede registrerede tilslutningsværdi (afgiftspligtige areal, rumfang, hedeflade etc.) i regnskabsåret inden opsigelsen.

2.20 En udtrædende FORBRUGER har ikke krav på nogen andel af VÆRKETs formue.

2.21 Hvis leveringsforholdet ophører, har VÆRKET efter nærmere aftale ret til at lade ledningsnettet blive liggende og har fortsat adgang til drift, eftersyn og reparati- on af dette. Såfremt ledningernes forbliven medfører væsentlige og omfattende hindringer for rummenes eller grundens udnyttelse, og der derfor ikke kan op- nås aftale, kan VÆRKET anvende ekspropriationsreglerne i varmeforsyningsloven.

3. Drift og vedligeholdelse af anlæg
3.1 Varmen leveres som cirkulerende varmt vand (fjernvarmevand), med en tempera- tur, der af VÆRKET kan reguleres såvel efter årstiderne som indenfor døgnet, jf. "Tekniske bestemmelser for fjernvarmelevering", hvor sådanne forefindes.

3.2 Fjernvarmevandet må kun benyttes til cirkulering i ejendommens varmeinstal- lation. FORBRUGEREN er ansvarlig for, at der ikke sker aftapning eller spild af fjernvarmevand fra anlægget.

3.3 Ejendommens varmeinstallation (varmeanlæg og vandvarmer respektive varme- veksler) skal dimensioneres, styres, reguleres og overvåges således, at fjervar- mevandet afkøles i henhold til "Tekniske bestemmelser for fjernvarmelevering", hvor sådanne forefindes, og/eller i henhold til de af VÆRKET fastsatte krav.

3.4 FORBRUGEREN er ansvarlig for, at ejendommens varmeinstallation holdes i for- svarlig stand med hensyn til sikkerhed, drift og regulering. Såfremt FORBRUGEREN udviser uagtsomhed ved vedligeholdelse eller pasning af anlægget, således at der derved påføres VÆRKET tab eller ulemper, og FORBRUGEREN ikke efter henstilling retter de påtalte forhold, er VÆRKET berettiget til at bringe forholdene i orden for FORBRUGERENs regning, og tillige, hvis sikkerheds- mæssige grunde taler herfor, at afbryde fjernvarmeforsyningen, indtil forholdene er bragt i orden.

3.5 Til enhver udførelse af arbejder på ejendommens varmeinstallation bør anvendes firmaer med autorisation som VVS-installatør, der tillige er registreret i Fjern- varmebranchen registreringsordning for servicemontører (også kaldet FjR- ordningen).

3.6 VÆRKET har pligt til at søge opretholdt en regelmæssig forsyning med fjernvar- me til rumopvarmning og fremstilling af varmt brugsvand. VÆRKET forbeholder sig ret til, så vidt muligt med forudgående varsel, at standse forsyningen ved ud- førelse af nytilslutninger, ledningsændringer og reparationer. Større ledningsar- bejder vil så vidt muligt blive udført uden for den egentlige fyringssæson.

Kortvarige, nødvendige afbrydelser i forbindelse med havari kan foretages uden varsel.

I tilfælde af varmeafbrydelse og andre tilfælde af ikke kontraktmæssig levering i forbrugerkøb gælder købelovens og aftalelovens regler, og VÆRKET er ansvarlig efter dansk rets almindelige erstatningsregler. Over for erhvervsdrivende er VÆRKET ikke ansvarlig for driftstab, ej heller for avancetab eller andet indirekte tab, med mindre der foreligger forsæt eller grov uagtsomhed fra VÆRKETs side. Erhvervsdrivende opfordres derfor til at tegne driftstabsforsikring.
 
3.7 VÆRKET påtager sig intet ansvar for følgevirkninger af svigtende levering, opstå- et ved naturkatastrofer, krig, oprør, hærværk, brand, eksplosioner, arbejdskon- flikter, eller andre forhold, som er uden for VÆRKETs kontrol.
VÆRKET fritages i disse situationer for leveringsforpligtelsen.

3.8 VÆRKETs personale er i rimeligt omfang til rådighed for FORBRUGEREN med in- formation om fjernvarmeanlæggets etablering, drift og betjening samt påvisning af eventuelle fejl.

3.9 VÆRKETs personale skal, så længe ejendommen er tilsluttet fjernvarmeforsy- ningen, mod behørig legitimation, til enhver tid have adgang til alle dele af ejen- dommens varmeanlæg for eftersyn, trykprøvning, aflæsning samt afbrydelse.

3.10 FORBRUGEREN er - såfremt det skyldes fejl eller forsømmelser fra hans side - ansvarlig for beskadigelse af VÆRKETs ejendom.

3.11 VÆRKET er til enhver tid berettiget til at ændre leveringskonditioner, f.eks. æn- dring af tryk og temperatur, som myndighederne foreskriver eller anbefaler.

Leveringsændringer skal meddeles både til lejere med direkte kundeforhold  og til ejer med et passende varsel, jf. 8.3.

Såfremt de ovenfor nævnte ændringer vil kræve forandring af installationer tilhø- rende ejeren, påhviler udgifterne hertil denne.
Påføres ejendommen herved urimelige forsyningsforhold eller udgifter, skal eje- ren være berettiget til at udtræde af VÆRKET, uden at der derved skal betales udtrædelsesgodtgørelse eller afbrydelsesomkostninger.


 
4. Tariffer

4.1 VÆRKET udarbejder tarifferne under hensyntagen til Energitilsynets retningslinjer om kostægte tariffastsættelse, og tarifferne vil til enhver tid fremgå af VÆRKETs takstblad.

Afregning af bidrag af enhver art, der indgår som led i fjernvarmeforsyningen, finder sted efter de til enhver tid gældende og til Energitilsynet anmeldte tariffer.

4.2 FORBRUGEREN er forpligtet til at meddele VÆRKET enhver ændring, der har ind- flydelse på afregningen.

4.3 VÆRKET er forpligtet til at oplyse såvel ejer som lejer med direkte kundeforhold om tariffer og om ændringer af disse.

5. Måling af fjernvarmeforbrug, herunder anvendelse af fjernaflæsning

5.1 VÆRKET leverer det for afregning mellem FORBRUGER og værk nødvendige måle- udstyr og bestemmer målernes antal, størrelse, type og placering.

5.2 Hovedmålere ejes og vedligeholdes af VÆRKET.
VÆRKET er i øvrigt berettiget til at udskifte hovedmålere, når det findes påkrævet.

5.3 Uden VÆRKETs godkendelse må hovedmålere ikke flyttes. De ved hovedmålere og hovedhaner anbragte plomber må kun brydes af VÆRKETs personale eller af VÆRKET dertil bemyndigede personer.
 
5.4 Såfremt en FORBRUGER opsætter bimålere for intern fordeling af varmeforbruget, er dette VÆRKET uvedkommende.
5.5 Med henblik på afregningen af fjernvarmeforbruget foretages periodiske aflæs- ninger af hovedmålere. VÆRKETs personale skal have uhindret adgang til hovedmålere, jf. 3.9.
VÆRKET anvender, hvor dette er muligt, fjernaflæsning af måleren.

5.6 På VÆRKETs anmodning skal FORBRUGEREN foretage aflæsning af hovedmålere og indsende aflæsningskort inden for et af VÆRKET fastsat tidsrum.

Ved installationer, hvor måleren er fjernaflæst, foretager VÆRKET selv aflæsning. FORBRUGEREN vil på forhånd modtage meddelelse om tidspunkt gennem dags- pressen, ligesom det vil fremgå af VÆRKETs hjemmeside.

5.7 Modtager VÆRKET ikke en FORBRUGERs aflæsningskort, eller kan aflæsning ikke opnås ved VÆRKETs henvendelse, kan der udstedes regning baseret på et af VÆRKET beregnet forbrug i overensstemmelse med gældende regler herom.

5.8 VÆRKET er berettiget til at opkræve betaling for måleraflæsninger, som rekvire- res af FORBRUGEREN, med mindre disse udgifter i henhold til 5.11 skal afholdes af VÆRKET.

5.9 Såfremt der konstateres fejl ved målingen eller klar uoverensstemmelse mellem det af hovedmåleren registrerede og det sandsynlige forbrug, kontrolleres måle- ren for eventuelle fejl, og forbruget fastsættes efter de til enhver tid gældende regler for beregnet forbrug, og betalingen reguleres i overensstemmelse hermed. Såfremt FORBRUGEREN kan dokumentere, at forbruget har været atypisk i afreg- ningsperioden, tages der hensyn til dette i fastsættelsen af forbruget.
 
5.10 VÆRKET er til enhver tid berettiget til for egen regning at udføre måleraf- prøvning, ligesom FORBRUGEREN ved skriftlig henvendelse og mod betaling til VÆRKET kan forlange at få hovedmåleren afprøvet, jf. 5.11.

5.11 Hovedmålere anses for at vise rigtigt, når disse ved afprøvning inden for deres måleområde har en maksimal afvigelse, som ikke overskrider de i "Tekniske be- stemmelser for fjernvarmelevering" fastsatte maksimalt tilladelige afvigelser for målere og/eller i henhold til de af VÆRKET fastsatte afvigelser.

Hvis afvigelsen overskrider disse grænser, afholdes udgiften til såvel måler- aflæsning som målerafprøvning af VÆRKET, og afregning med FORBRUGEREN re- guleres, jf. Dansk Fjernvarmes vejledning om Beregning af fjernvarmeforbrug.

5.12 Såfremt FORBRUGEREN har eller burde have en formodning om, at måleren er beskadiget, registrerer forkert eller står stille, er FORBRUGEREN forpligtet til om- gående at underrette VÆRKET herom.

5.13 Ved installationer med fjernaflæsning kan der foretages hyppige/løbende aflæs- ninger, uden efterfølgende afregning, udelukkende for afklaring af forhold ved- rørende VÆRKETs drift og/eller ledningsnet (varmetab, temperatursvingninger, svingende belastning, løbsk måler) samt forhold, der alene er  nødvendige for den daglige drift og forbrugerservice.
Der foretages alene hyppigere fjernaflæsninger efter aftale med den enkelte FORBRUGER.

6. Betaling m.v.
 
6.1 Der er betalingspligt for enhver form for fjernvarmelevering.
VÆRKET kan udskrive et antal acontoregninger. Antallet af acontoregninger fast- sættes af VÆRKET. Hvis forbruget ændrer sig i forhold til acontofastsættelsen, kan VÆRKET vedtage at ændre de efterfølgende acontoregninger.

VÆRKET kan endvidere regulere acontoregninger i takt med omkostnings- ændringer.

6.2 Endelig afregning af forbruget finder sted senest 2 måneder efter årsaflæs- ningen, og senest 1 måned efter fraflytning fra ejendommen/lejemålet.

6.3 Der er betalingspligt for al fjernvarmelevering. Hvis der konstateres et unormalt forbrug forårsaget af en defekt varmeinstallation og/eller fejlbetjening af varme- installationen, defekt måler, målerstop etc., og dette ikke kan henføres til mis- brug eller manglende vedligeholdelse, foretages beregning af forbruget,  jf. Dansk Fjernvarmes til enhver tid gældende vejledning om Beregning af fjern- varmeforbrug. VÆRKET er berettiget til at kræve betaling for sine meromkost- ninger til drift og administration som følge af et eventuelt merforbrug.

6.4 Regninger vedrørende varmeforsyning skal betales til den på regningerne anførte betalingsdato. Regningerne skal fremsendes så betids, at betalingsfristen over- skrider et månedsskifte. Sker betaling ikke rettidigt, er FORBRUGEREN forpligtet til at betale rykkergebyr, jf. VÆRKETs takstblad samt renter, jf. den til enhver tid gældende rentelov.

Gebyret, der dækker VÆRKETs omkostninger som følge af restancen, skal sam- men med eventuelle renter fremgå af regningen. Se endvidere punkt 6.12 om gebyrer.
 
6.5 Er betaling af det skyldige beløb ikke sket inden for den anførte betalingsfrist, fremsender VÆRKET et rykkerbrev, hvoraf det fremgår:

  • at betalingsfristen er overskredet, og at der derfor over næste regning vil blive opkrævet rykkergebyr og renter,
  • at såfremt regningsbeløbet ikke er indbetalt senest 10 dage efter rykkerbre- vets betalingsdato, vil sagen overgå til inkasso ved advokat, og FORBRUGEREN vil være forpligtet til at betale et inkassogebyr, hvis størrelse fastsættes af VÆRKET,
  • at FORBRUGEREN ved skriftlig eller personlig henvendelse til VÆRKET i al- mindelighed vil kunne træffe aftale om en betalingsordning, der normalt vil forudsætte, at restancen afvikles over højst 3 måneder, og at FORBRUGEREN sideløbende med afdragene betaler eventuelle nye forfaldne regninger rettidigt.

6.6 Hvis FORBRUGEREN ikke inden for den i rykkerbrevet anførte frist, har betalt det skyldige beløb eller truffet aftale med VÆRKET om en betalingsordning, eller hvis en således truffet aftale er misligholdt, fremsender VÆRKET en inkassomeddelel- se, hvoraf det fremgår,

  • at den forlængede betalingsfrist er overskredet, og at der derfor vil blive op- krævet det varslede inkassogebyr, samt
  • at restancen herefter overgår til inkasso ved advokat, hvilket indebærer, at forsyningen vil blive afbrudt, med mindre restancen betales forinden, eller der stilles sikkerhed for betaling af fremtidigt forbrug, ved bankgaranti, kautionsforsikring, depositum eller anden tilfredsstillende garanti, f.eks. ga- ranti fra den sociale forvaltning, eller
  • at der træffes aftale om en betalingsordning, hvilket dog ikke kan indrøm- mes, hvis inkassomeddelelsen er foranlediget af misligholdelse af en tidlige- re aftalt betalingsordning.
  • Omkostningerne i forbindelse med betalingsordning, inkassobesøg, afbry- delse og retablering af forsyning vil blive pålignet FORBRUGEREN.
  • Såfremt der er etableret et direkte kundeforhold med en lejer, bør ejeren samtidig informeres om, at forsyningen kan blive afbrudt.

6.7 Opfylder FORBRUGEREN ikke de i 6.6 anførte betingelser, er VÆRKET  berettiget til ved inkassobesøg hos FORBRUGEREN at afbryde forsyningen, såfremt der ved inkassobesøget ikke opnås betaling af restancen eller stilles sikkerhed for frem- tidige leverancer.

6.8 Forsyningen genoptages, når

  • restancen med påløbne gebyrer, omkostninger vedrørende afbrydelsen og genoplukningen, samt eventuelle renter og omkostninger ved restancens inddrivelse er betalt, eller
  • der er stillet sikkerhed for betaling af fremtidigt forbrug (jf. 6.6), eller
  • der indgås en betalingsordning, hvilket dog kun kan indrømmes, hvis afbry- delsen ikke er sket som følge af misligholdelse af en tidligere indgået betalingsordning.

 
6.9 Ved ejerskifte hæfter den hidtidige ejer, respektive dennes bo, for alle krav i for- bindelse med varmeleveringen, indtil ejerforholdet ophører, jf. 2.16.
Ved lejerskifte, hvor der er etableret et direkte kundeforhold, hæfter den hidtidi- ge lejer, respektive dennes bo, for alle krav i forbindelse med varmeleveringen, indtil det tidspunkt, hvor lejeren har meddelt VÆRKET, at kundeforholdet ophø- rer, jf. 2.16.

Depositum/anden sikkerhedsstillelse

6.10 VÆRKET kan stille krav om depositum som sikkerhed for fremtidig levering i til- fælde, hvor der er nærliggende risiko for, at VÆRKET uden denne sikkerhed vil lide tab ved fortsat levering til FORBRUGEREN.

Der vil altid ske en individuel bedømmelse af FORBRUGERENs forhold, inden der stilles krav om depositum eller anden sikkerhedsstillelse. Og der kan kun stilles krav om depositum, såfremt FORBRUGEREN, umiddelbart inden kravet stilles, har haft et uregelmæssigt betalingsmønster med gentagne væsentlige overskridelser af betalingsfristerne.

Renter

6.11 Hvis VÆRKET ikke modtager sit tilgodehavende hos en FORBRUGER rettidigt, gi- ver lovgivningen mulighed for at opkræve morarenter af restancebeløbet. I ren- teloven er fastsat nærmere regler for rentetilskrivning i forbindelse med restan- cer.

6.12 Standardgebyrer på el-, gas- og varmeområdet VÆRKET anvender følgende standardgebyrer: 

  •    Rykkerskrivelse *)
  •    Inkassomeddelelse *) 
  •    Lukkebesøg *)
  •    Genoplukning inden for normal åbningstid    Betalingsordning *)
  •    Fogedforretning, udkørende    Selvaflæsningskort, rykker    Aflæsningsbesøg
  •    Flytteopgørelse ved selvaflæsning
  •    Flytteopgørelse ved aflæsningsbesøg    Nedtagning af måler
  •    Genetablering af måler
  •    Ekstraordinær måleraflæsning med regning    Udskrift af regningskopi
  •    Målerundersøgelse på stedet    Udbringning af måler.

* ) Momsfrie gebyrer

Gebyrernes størrelse fremgår af VÆRKETs til enhver tid gældende takstblad.

6.13 Oversigten viser et forløb, hvor FORBRUGEREN ikke betaler rettidigt for den op krævede ydelse:

Almindelige
bestemmelser

Tidligste dag

Aktivitet

Beskrivelse

Fjernvarme-
værkets gebyr

6.4

Dag 1

Regning (faktura)

Mindst 14 dages betalingsfrist, over et månedsskifte.

Nej

6.5

Dag 15

Rykkerbrev

Rykker afsendes med mindst 10 dages betalingsfrist.

Dansk Fjernvarme anbefaler, at der sendes ét rykkerbrev, hvorefter der søges indgået en betalingsordning.

Udsendes flere rykkerbreve, skal hvert rykkerbrev have en betalingsfrist på mindst 10 dage.

Der må maksimalt opkræves 3 rykkergebyrer for samme ydelse.

Ja

   

Betalingsordning

FORBRUGEREN skal have mulighed for at indgå en betalingsordning.

Ja

   

Betalingsordning ikke overholdt

Hvis betalingsordningen ikke overholdes overdrages tilgodehavendet til retslig inkasso (ved advokat).

Nej (men advokat-
omkostkostninger)

6.6

Dag 26

Inkassobrev

Brev til FORBRUGEREN om, at tilgodehavendet er overgået til retslig inkas- so/udpantning.

I inkassobrevet gøres opmærksom på tidspunkt for afbrydelse af forsyningen, og der gives et varsel for lukning, som bør være relativt kort, eksempelvis 5-8 dage.

Ja

6.7

Dag 31

Lukkebesøg

Besøg hos FORBRUGEREN, hvor der lukkes for forsyningen, og der afleveres et lukkebrev.

FORBRUGEREN orienteres om betingelser for genoplukning.

Hvis det bliver nødvendigt med assistance fra foged for at gennemføre luk- kebesøget, kan der opkræves særskilt gebyr herfor – også kaldet ”udkørende fogedforretning”.

Ja

 


Ja

6.8

 

Genoplukning

Efter betalt restance, indgåelse af betalingsordning eller sikkerhedsstillelse for fremtidigt forbrug, kan forsyningen genoptages.

Ja

 

7. Tilsyns – og klagemyndighed m.v.
For god ordens skyld skal nævnes, at Tilsyns- og klagemyndigheden på energiområdet er:

 

Energitilsynet
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf.: 7226 8070
www.energitilsynet.dk
et@dera.dk

Energitilsynet varetager tilsyns- og klagefunktionen på energiområdet efter energiforsyningslovene, hvilket vil sige kontrol med priser og generelle leveringsbestemmelser.

Energiklagenævnet
Frederiksborggade 15
1360 København K
Tlf.: 3395 5785
www.ekn.dk
ekn@ekn.dk

Energiklagenævnet behandler klager over myndighedsafgørelser i enkeltsager. Energiklagenævnets afgørelser er endelige administrative afgørelser.

Forbrugerklager kan rettes til:

Ankenævnet på Energiområdet
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf.: 7226 8200
www.energianke.dk
post@energianke.dk

 Ankenævnet på Energiområdet varetager de konkrete civilretlige forbrugerklager, som eksempelvis klager over målere, restanceinddrivelse, flytteafregning, ejer- skifte m.v.

8. Ikrafttræden og ændring af bestemmelserne
8.1 Nærværende "Almindelige bestemmelser for fjernvarmelevering” er vedtaget af: REFA Horbelev Fjernvarme A/S den 1/6 2011 og anmeldt til Energitilsynet.

8.2 VÆRKET er til enhver tid berettiget til at foretage ændringer i bestemmelserne.

8.3 Ændringer Meddelelse om ændringer af ”Vedtægter”, ”Almindelige bestemmelser for fjernvarmelevering”, ”Tekniske leveringsbestemmelser” og ”Takstblad” sker ved direkte henvendelse til ejer/lejer. Meddelelse herom gives pr. brev eller via BETALINGSSERVICE – meddelesen. Aktuel information om VÆRKETs til enhver tid gældende vedtægter m.v. kan ses på VÆRKETs hjemmeside på adressen www.horbelevvarme.dk eller fås ved hen- vendelse til VÆRKET.

 

Se også